loading...

کدنویسی بچه ها

بازدید : 32
دوشنبه 9 بهمن 1402 زمان : 20:42

مقدمه و اهداف

صبح بخیر ! به این فعالیت اکتشافی Scratch خوش آمدید. Scratch یک اسکرچ جونیور زبان برنامه نویسی بصری است، به این معنی که می توانیم بدون نوشتن کد، اما با استفاده از بلوک های بصری برنامه نویسی کنیم که برای اجرای اکشن ها برای ما برنامه ریزی شده اند. برای ایجاد داستان‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌های تعاملی، کافی است آن‌ها را در جای مناسب و به ترتیب درست قرار دهید.

در این فعالیت ابتدا یک بازی ریاضی برای بررسی جمع انجام خواهید اسکرچ جونیور داد. سپس با هم خواهیم دید که این بازی چگونه ساخته شده است و شما قادر خواهید بود نرم افزار را برای ساخت بازی خود کاوش کنید.

اینجا نمی توانید اشتباه کنید، همه چیز در مورد کاوش در دنیای جدید است!

فعالیت اول: بازی

ابتدا بر روی پرچم سبز رنگ در تصویر زیر کلیک کنید و دستورالعمل های اسکرچ جونیور پنگوئن Pongo را دنبال کنید. اگر می خواهید دوباره بازی کنید، روی پرچم سبز در سمت چپ بالای تصویر کلیک کنید.

فعالیت دوم: بیایید پروژه را بررسی کنیم

آیا کنجکاو هستید که این بازی چگونه ساخته شده است؟ بسيار خوب ! برای این کار روی این لینک کلیک کنید و سپس به این صفحه بازگردید تا توضیحات را دنبال کنید.

روی دکمه "مشاهده داخل" کلیک کنید.

خراش-درون

تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. همه چیز به اسکرچ جونیور زبان انگلیسی است، اما می توانید با کلیک بر روی نماد قرمز رنگ و انتخاب فرانسوی زبان را تغییر دهید.

خراش-تغییر-زبان

خوب، حالا شما باید چیزی شبیه به این را ببینید:

خراش-ریاضی-بازی

به اشکال رنگی بلوک می گویند و به لطف برنامه نویسی کودکان آنها است که در Scratch می اسکرچ جونیور سازیم (برنامه ریزی می کنیم). شخصیت ها و اشیا Sprites نام دارند و شما می توانید آنها را مجبور به انجام کارهای زیادی کنید! در اینجا مخصوصاً به Pongo خود گفتیم که با شما صحبت کند و سپس از شما سؤالات ریاضی بپرسد.

سعی کنید مقادیر فیلدهای سفید را تغییر دهید و با کلیک بر روی پرچم سبز ببینید چه اتفاقی می افتد وقتی شبیه سازی را اجرا می کنید.

فعالیت سوم: بیایید بازی خود را بسازیم!

برای اینکه بتوانید یک پروژه در اسکرچ ایجاد کنید، ابتدا باید با کلیک اسکرچ جونیور بر روی "پیوستن به اسکرچ" ثبت نام کنید. آسان و رایگان است ! از معلم خود بخواهید به شما کمک کند…

... اکنون که ثبت نام کرده اید، اگر روی "مشاهده صفحه پروژه" کلیک کنید، دکمه ای به نام "ریمیکس" را پیدا خواهید کرد. اگر روی این دکمه کلیک کنید، Scratch یک کپی از پروژه را برای شما ایجاد می کند که می توانید آن را تغییر داده و در پروژه های خود ذخیره کنید.

اسکرچ-ریمیکس

ما روی یک نسخه بسیار ساده از پروژه اولیه کار خواهیم کرد که در اسکرچ جونیور این لینک موجود است. اگر روی "ریمیکس" کلیک کنید، صفحه ای مانند صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد: این بوم شماست که باید کاوش کنید!

اسکرچ-دیالوگ

ساختار Scratch

اول از همه، بیایید به مناطق مختلف یک پروژه Scratch که در تصویر زیر توضیح داده شده است، نگاه کنیم.

مناطق خراشیده

دستکاری های اساسی

دستکاری های اساسی که در زیر توضیح داده شده است برای هر پروژه ای در Scratch برای شما مفید خواهد بود.

بلوک ها بلوک های قطعه ای شکل پازلی هستند که برای ایجاد برنامه اسکرچ جونیور ها استفاده می شوند. آنها می توانند در یکدیگر قرار بگیرند و "اسکریپت" را تشکیل دهند. برای انتخاب یک بلوک در بخش «کد» در زبانه‌های sprites، کافی است آن را روی بوم کار بکشید و رها کنید، که ناحیه مرکزی است که «ناحیه اسکریپت‌ها» نیز نامیده می‌شود. یک بلوک را دوباره به این ذخیره بکشید تا آن را حذف کنید.

تمام الف های مورد استفاده در پروژه شما در قسمت "Elves" نمایش داده می شوند. برای افزودن بلوک به یک اسپرایت خاص، باید روی تصویر آن در ناحیه اسپرایت کلیک کنید. برای افزودن یک sprite دیگر، روی دکمه نشان داده شده در تصویر و انتخاب شده از کتابخانه Scratch sprite کلیک کنید.

"منطقه صحنه" به شما اجازه می دهد تا به صورت دستی جابجایی ها اسکرچ جونیور را جابجا کنید، پس زمینه ها را اضافه کنید و مهمتر از همه، شبیه سازی را برای آزمایش اسکریپت خود اجرا کنید. برای این کار روی پرچم سبز کلیک کنید. برای توقف شبیه سازی، روی دکمه قرمز رنگ کنار پرچم کلیک کنید.

بلوک ها

انواع مختلفی از بلوک ها در Scratch وجود دارد:

بلوک های حرکتی، به رنگ آبی، تمام حرکات احتمالی جن را نشان می دهد و همچنین بلوک هایی را برای دانستن موقعیت آن در هر زمان در صحنه نشان می دهد. برخی به جن اجازه می دهند که روی خود بچرخد (آن را بچرخانید).

بلوک های ظاهری بنفش برای تغییر موقت یا دائمی ظاهر الف ها استفاده می شود.

بلوک های صوتی رنگ سرخابی به شما امکان پخش صداها را می دهند.

بلوک های رویداد زرد بیشتر برای راه اندازی یک اسکریپت زمانی که اسکرچ جونیور یک عمل خاص اتفاق می افتد استفاده می شود. بقیه برای تحریک این رویدادها استفاده می شوند.

بلوک های کنترل به رنگ زرد/نارنجی هستند. از آنها برای کنترل اجرای اسکریپت (مکث، شرایط، تکرار و توقف) و مدیریت اجرای کلون ها استفاده می شود.

بلوک های حسگر به رنگ آبی روشن هستند. آنها برای اندازه گیری یا تشخیص مقادیر خاص و همچنین برای پرسیدن سؤال استفاده می شوند.

بلوک های عملگر، به رنگ سبز روشن، ب Scratch Junior رای افکت استفاده می شوند

مقدمه و اهداف

صبح بخیر ! به این فعالیت اکتشافی Scratch خوش آمدید. Scratch یک اسکرچ جونیور زبان برنامه نویسی بصری است، به این معنی که می توانیم بدون نوشتن کد، اما با استفاده از بلوک های بصری برنامه نویسی کنیم که برای اجرای اکشن ها برای ما برنامه ریزی شده اند. برای ایجاد داستان‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌های تعاملی، کافی است آن‌ها را در جای مناسب و به ترتیب درست قرار دهید.

در این فعالیت ابتدا یک بازی ریاضی برای بررسی جمع انجام خواهید اسکرچ جونیور داد. سپس با هم خواهیم دید که این بازی چگونه ساخته شده است و شما قادر خواهید بود نرم افزار را برای ساخت بازی خود کاوش کنید.

اینجا نمی توانید اشتباه کنید، همه چیز در مورد کاوش در دنیای جدید است!

فعالیت اول: بازی

ابتدا بر روی پرچم سبز رنگ در تصویر زیر کلیک کنید و دستورالعمل های اسکرچ جونیور پنگوئن Pongo را دنبال کنید. اگر می خواهید دوباره بازی کنید، روی پرچم سبز در سمت چپ بالای تصویر کلیک کنید.

فعالیت دوم: بیایید پروژه را بررسی کنیم

آیا کنجکاو هستید که این بازی چگونه ساخته شده است؟ بسيار خوب ! برای این کار روی این لینک کلیک کنید و سپس به این صفحه بازگردید تا توضیحات را دنبال کنید.

روی دکمه "مشاهده داخل" کلیک کنید.

خراش-درون

تصویری مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد. همه چیز به اسکرچ جونیور زبان انگلیسی است، اما می توانید با کلیک بر روی نماد قرمز رنگ و انتخاب فرانسوی زبان را تغییر دهید.

خراش-تغییر-زبان

خوب، حالا شما باید چیزی شبیه به این را ببینید:

خراش-ریاضی-بازی

به اشکال رنگی بلوک می گویند و به لطف برنامه نویسی کودکان آنها است که در Scratch می اسکرچ جونیور سازیم (برنامه ریزی می کنیم). شخصیت ها و اشیا Sprites نام دارند و شما می توانید آنها را مجبور به انجام کارهای زیادی کنید! در اینجا مخصوصاً به Pongo خود گفتیم که با شما صحبت کند و سپس از شما سؤالات ریاضی بپرسد.

سعی کنید مقادیر فیلدهای سفید را تغییر دهید و با کلیک بر روی پرچم سبز ببینید چه اتفاقی می افتد وقتی شبیه سازی را اجرا می کنید.

فعالیت سوم: بیایید بازی خود را بسازیم!

برای اینکه بتوانید یک پروژه در اسکرچ ایجاد کنید، ابتدا باید با کلیک اسکرچ جونیور بر روی "پیوستن به اسکرچ" ثبت نام کنید. آسان و رایگان است ! از معلم خود بخواهید به شما کمک کند…

... اکنون که ثبت نام کرده اید، اگر روی "مشاهده صفحه پروژه" کلیک کنید، دکمه ای به نام "ریمیکس" را پیدا خواهید کرد. اگر روی این دکمه کلیک کنید، Scratch یک کپی از پروژه را برای شما ایجاد می کند که می توانید آن را تغییر داده و در پروژه های خود ذخیره کنید.

اسکرچ-ریمیکس

ما روی یک نسخه بسیار ساده از پروژه اولیه کار خواهیم کرد که در اسکرچ جونیور این لینک موجود است. اگر روی "ریمیکس" کلیک کنید، صفحه ای مانند صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد: این بوم شماست که باید کاوش کنید!

اسکرچ-دیالوگ

ساختار Scratch

اول از همه، بیایید به مناطق مختلف یک پروژه Scratch که در تصویر زیر توضیح داده شده است، نگاه کنیم.

مناطق خراشیده

دستکاری های اساسی

دستکاری های اساسی که در زیر توضیح داده شده است برای هر پروژه ای در Scratch برای شما مفید خواهد بود.

بلوک ها بلوک های قطعه ای شکل پازلی هستند که برای ایجاد برنامه اسکرچ جونیور ها استفاده می شوند. آنها می توانند در یکدیگر قرار بگیرند و "اسکریپت" را تشکیل دهند. برای انتخاب یک بلوک در بخش «کد» در زبانه‌های sprites، کافی است آن را روی بوم کار بکشید و رها کنید، که ناحیه مرکزی است که «ناحیه اسکریپت‌ها» نیز نامیده می‌شود. یک بلوک را دوباره به این ذخیره بکشید تا آن را حذف کنید.

تمام الف های مورد استفاده در پروژه شما در قسمت "Elves" نمایش داده می شوند. برای افزودن بلوک به یک اسپرایت خاص، باید روی تصویر آن در ناحیه اسپرایت کلیک کنید. برای افزودن یک sprite دیگر، روی دکمه نشان داده شده در تصویر و انتخاب شده از کتابخانه Scratch sprite کلیک کنید.

"منطقه صحنه" به شما اجازه می دهد تا به صورت دستی جابجایی ها اسکرچ جونیور را جابجا کنید، پس زمینه ها را اضافه کنید و مهمتر از همه، شبیه سازی را برای آزمایش اسکریپت خود اجرا کنید. برای این کار روی پرچم سبز کلیک کنید. برای توقف شبیه سازی، روی دکمه قرمز رنگ کنار پرچم کلیک کنید.

بلوک ها

انواع مختلفی از بلوک ها در Scratch وجود دارد:

بلوک های حرکتی، به رنگ آبی، تمام حرکات احتمالی جن را نشان می دهد و همچنین بلوک هایی را برای دانستن موقعیت آن در هر زمان در صحنه نشان می دهد. برخی به جن اجازه می دهند که روی خود بچرخد (آن را بچرخانید).

بلوک های ظاهری بنفش برای تغییر موقت یا دائمی ظاهر الف ها استفاده می شود.

بلوک های صوتی رنگ سرخابی به شما امکان پخش صداها را می دهند.

بلوک های رویداد زرد بیشتر برای راه اندازی یک اسکریپت زمانی که اسکرچ جونیور یک عمل خاص اتفاق می افتد استفاده می شود. بقیه برای تحریک این رویدادها استفاده می شوند.

بلوک های کنترل به رنگ زرد/نارنجی هستند. از آنها برای کنترل اجرای اسکریپت (مکث، شرایط، تکرار و توقف) و مدیریت اجرای کلون ها استفاده می شود.

بلوک های حسگر به رنگ آبی روشن هستند. آنها برای اندازه گیری یا تشخیص مقادیر خاص و همچنین برای پرسیدن سؤال استفاده می شوند.

بلوک های عملگر، به رنگ سبز روشن، ب Scratch Junior رای افکت استفاده می شوند

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 177
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 189
  • بازدید سال : 2772
  • بازدید کلی : 9045
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی