loading...

کدنویسی بچه ها

بازدید : 12
يکشنبه 22 بهمن 1402 زمان : 17:00

معرفی

این آموزش به شما امکان می دهد تا برخی از چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم عملکردهای اساسی Scratch را از طریق استفاده از آنها در ایجاد یک صحنه تعاملی کوتاه کشف کنید. سپس این صحنه اساس یک داستان تعاملی را تشکیل می دهد.

این محصول برای مخاطبان تازه کار Scratch در نظر گرفته شده است و به شما امکان می دهد به اصول اولیه حرکات، ردیابی مکان نما، دیالوگ ها و پیام ها نزدیک شوید.

دکور را انتخاب کنید

اول از همه، شما باید محل داستان را انتخاب کنید.

روی نماد تصویر زیر صحنه کلیک کنید. یک دکور چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم مناسب انتخاب کنید؛ برای مثال "underwater2" خواهد بود، در پوشه "nature" قرار دارد.

این دکور باید قابل مشاهده باشد. برای انجام این کار، باید با چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم استفاده از بلوک «تغییر به پس‌زمینه» که باید به بلوک «وقتی پرچم سبز کلیک می‌شود» متصل شود، آن را هنگام شروع انیمیشن ظاهر کنید، مانند این:

یک شخصیت بسازید و آن را متحرک کنید

ما باید شخصیتی را اضافه کنیم که در یک داستان زندگی می کند.

برای انجام این کار، یک اسپرایت جدید با دکمه اسپرایت چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم در زیر صحنه ایجاد کنید و یک مدل را انتخاب کنید، به عنوان مثال "اختاپوس":

مدل های ارائه شده دارای چندین لباس هستند که شخصیت یا موجود را در حالت های مختلف نشان می دهد. این کمک می کند تا آنها را متحرک کنید. به تب اسکریپت بروید و بلوک های زیر را اضافه کنید:

توضیح کد: وقتی بازی شروع می شود (یعنی وقتی روی پرچم چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم سبز کلیک می شود)، الف بدون توقف ("به طور نامحدود") شروع به انجام کارهای زیر می کند: تغییر لباس به لباس A، 1 ثانیه صبر کنید، لباس را تغییر دهید تا لباس B، 1 ثانیه صبر کنید. سپس او دوباره، دوباره و دوباره شروع خواهد کرد.

برای بررسی نتیجه روی پرچم سبز کلیک کنید. از آنجایی که لباس های A و B شاخک ها را در موقعیت های مختلف نشان می دهند، تغییر لباس این تصور را ایجاد می کند که جن در حال حرکت است. مقادیر مختلف انتظار (2 ثانیه، 0.5، ...) را امتحان کنید و روی پرچم سبز کلیک کنید تا سرعت های مختلف انیمیشن را آزمایش کنید.

حالا بیایید جن را مجبور به صحبت کنیم. برای این کار می چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم توان از دو بلوک "بگو..." استفاده کرد. بلوکی را که مدت زمان دارد ("say...for...secons") را چندین بار اضافه کنید و متن زیر را برای ایجاد یک گفتگو پر کنید:

-سلام!

-من پولپی هستم و گم شدم…

-به من کمک می کنی راهم را پیدا کنم؟

همه تحت یک بلوک جدید "وقتی روی پرچم کلیک می شود":

چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم

حالا بیایید کاری کنیم که اسپرایت نشانگر ماوس را دنبال کند، که به بازیکن اجازه می دهد او را در اطراف مناظر راهنمایی کند. برای اینکه الف بدون توقف ماوس را دنبال کند، باید یک بلوک "تکرار نامحدود" قرار دهید و بلوک های آبی رنگی را که برای حرکات استفاده می شود در داخل قرار دهید:

توضیح کد: Sprite ابتدا به سمت نشانگر ماوس می چرخد، سپس 5 چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم مرحله به جلو حرکت می کند. اگر نشانگر را لمس کند، گام های "-5" به جلو حرکت می کند، یعنی به عقب می رود.

این بلوک‌ها را به بلوک‌های گفتگو پیوند دهید:

هنگامی که او صحبت می کند، جن به سمت اشاره گر شنا می کند.

برای اینکه بفهمید اگر جن مکان نما را لمس کند، چه چیزی چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم به عقب بر می گردد، در برداشتن بلوک ها تردید نکنید و روی پرچم سبز کلیک کنید تا آزمایش کنید که چه اتفاقی می افتد. جن از بین خواهد رفت. با قرار دادن این شرط ("اگر... آنگاه...")، از بروز مشکل جلوگیری می کنیم.

به ماجراجویی بروید

ما محیط خودمان، قهرمانمان، داستان او را داریم، اما یک سفر گم شده است: حرکت از یک محیط به مکان دیگر برای کشف افراد جدید... ما باید پانلی ایجاد کنیم که بتوانیم روی آن کلیک کنیم و از یک تنظیمات به تنظیمات دیگر سفر کنیم.

روی “Draw a new sprite” (نماد براش زیر صحنه) کلیک کنید:

یک علامت بکشید و از ابزار متن (آیکون T) برای نوشتن نام مکانی روی آن استفاده کنید، به عنوان مثال "Corail City":

وقتی پانل قابل مشاهده است و وقتی روی آن کلیک می شود، دکور باید تغییر کند. بلوک های زیر را به اسکریپت پانل اضافه کنید:

توضیح کد: وقتی داستان شروع می شود (پرچم سبز کلیک می شود)، پانل ظاهر می شود ("نمایش"). وقتی روی پانل کلیک می‌شود، پیام «شهر مرجانی» (روی فلش کوچک و سپس «پیام جدید» کلیک کنید و نامی به آن بدهید) به همه عناصر Scratch (دکور، الف‌ها و غیره) ارسال می‌کند.

این ارسال پیام به اسکرچ اطلاع می دهد که چیزی در حال رخ دادن است و ما باید واکنش نشان دهیم. ما قادر خواهیم بود واکنش هایی را به دکور اضافه کنیم که به آن امکان تغییر می دهد.

روی Scene کلیک کنید و بلوک های زیر را وارد کنید:

هنگامی که پس‌زمینه پیام «شهر مرجانی» را دریافت می‌کند، پس‌زمینه زیر نمایش داده می‌شود.

پیام ارسال شده توسط پنل توسط تنظیمات دریافت شده است و تنظیمات با تغییر خود پاسخ می دهد. بنابراین ارسال پیام به شما امکان می دهد کارهای زیادی را انجام دهید که در غیر این صورت غیرممکن است. در این مثال، پنل نمی تواند دکور را تغییر دهد. در عوض، علامت پیامی می فرستد و مناظر خود به خود تغییر می کند.

اما چه چیزی را تغییر دهید؟ ما باید یک پس زمینه دیگر اضافه کنیم! روی برگه پس‌زمینه کلیک کنید، و روی دکمه اضافه کردن مورد جدید کلیک کنید:

برای تست نتیجه روی پرچم سبز کلیک کنید How to make animation with scratch و روی پانل کلیک کنید. مشاهده می کنیم

معرفی

این آموزش به شما امکان می دهد تا برخی از چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم عملکردهای اساسی Scratch را از طریق استفاده از آنها در ایجاد یک صحنه تعاملی کوتاه کشف کنید. سپس این صحنه اساس یک داستان تعاملی را تشکیل می دهد.

این محصول برای مخاطبان تازه کار Scratch در نظر گرفته شده است و به شما امکان می دهد به اصول اولیه حرکات، ردیابی مکان نما، دیالوگ ها و پیام ها نزدیک شوید.

دکور را انتخاب کنید

اول از همه، شما باید محل داستان را انتخاب کنید.

روی نماد تصویر زیر صحنه کلیک کنید. یک دکور چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم مناسب انتخاب کنید؛ برای مثال "underwater2" خواهد بود، در پوشه "nature" قرار دارد.

این دکور باید قابل مشاهده باشد. برای انجام این کار، باید با چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم استفاده از بلوک «تغییر به پس‌زمینه» که باید به بلوک «وقتی پرچم سبز کلیک می‌شود» متصل شود، آن را هنگام شروع انیمیشن ظاهر کنید، مانند این:

یک شخصیت بسازید و آن را متحرک کنید

ما باید شخصیتی را اضافه کنیم که در یک داستان زندگی می کند.

برای انجام این کار، یک اسپرایت جدید با دکمه اسپرایت چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم در زیر صحنه ایجاد کنید و یک مدل را انتخاب کنید، به عنوان مثال "اختاپوس":

مدل های ارائه شده دارای چندین لباس هستند که شخصیت یا موجود را در حالت های مختلف نشان می دهد. این کمک می کند تا آنها را متحرک کنید. به تب اسکریپت بروید و بلوک های زیر را اضافه کنید:

توضیح کد: وقتی بازی شروع می شود (یعنی وقتی روی پرچم چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم سبز کلیک می شود)، الف بدون توقف ("به طور نامحدود") شروع به انجام کارهای زیر می کند: تغییر لباس به لباس A، 1 ثانیه صبر کنید، لباس را تغییر دهید تا لباس B، 1 ثانیه صبر کنید. سپس او دوباره، دوباره و دوباره شروع خواهد کرد.

برای بررسی نتیجه روی پرچم سبز کلیک کنید. از آنجایی که لباس های A و B شاخک ها را در موقعیت های مختلف نشان می دهند، تغییر لباس این تصور را ایجاد می کند که جن در حال حرکت است. مقادیر مختلف انتظار (2 ثانیه، 0.5، ...) را امتحان کنید و روی پرچم سبز کلیک کنید تا سرعت های مختلف انیمیشن را آزمایش کنید.

حالا بیایید جن را مجبور به صحبت کنیم. برای این کار می چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم توان از دو بلوک "بگو..." استفاده کرد. بلوکی را که مدت زمان دارد ("say...for...secons") را چندین بار اضافه کنید و متن زیر را برای ایجاد یک گفتگو پر کنید:

-سلام!

-من پولپی هستم و گم شدم…

-به من کمک می کنی راهم را پیدا کنم؟

همه تحت یک بلوک جدید "وقتی روی پرچم کلیک می شود":

چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم

حالا بیایید کاری کنیم که اسپرایت نشانگر ماوس را دنبال کند، که به بازیکن اجازه می دهد او را در اطراف مناظر راهنمایی کند. برای اینکه الف بدون توقف ماوس را دنبال کند، باید یک بلوک "تکرار نامحدود" قرار دهید و بلوک های آبی رنگی را که برای حرکات استفاده می شود در داخل قرار دهید:

توضیح کد: Sprite ابتدا به سمت نشانگر ماوس می چرخد، سپس 5 چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم مرحله به جلو حرکت می کند. اگر نشانگر را لمس کند، گام های "-5" به جلو حرکت می کند، یعنی به عقب می رود.

این بلوک‌ها را به بلوک‌های گفتگو پیوند دهید:

هنگامی که او صحبت می کند، جن به سمت اشاره گر شنا می کند.

برای اینکه بفهمید اگر جن مکان نما را لمس کند، چه چیزی چگونه با اسکرچ انیمیشن بسازیم به عقب بر می گردد، در برداشتن بلوک ها تردید نکنید و روی پرچم سبز کلیک کنید تا آزمایش کنید که چه اتفاقی می افتد. جن از بین خواهد رفت. با قرار دادن این شرط ("اگر... آنگاه...")، از بروز مشکل جلوگیری می کنیم.

به ماجراجویی بروید

ما محیط خودمان، قهرمانمان، داستان او را داریم، اما یک سفر گم شده است: حرکت از یک محیط به مکان دیگر برای کشف افراد جدید... ما باید پانلی ایجاد کنیم که بتوانیم روی آن کلیک کنیم و از یک تنظیمات به تنظیمات دیگر سفر کنیم.

روی “Draw a new sprite” (نماد براش زیر صحنه) کلیک کنید:

یک علامت بکشید و از ابزار متن (آیکون T) برای نوشتن نام مکانی روی آن استفاده کنید، به عنوان مثال "Corail City":

وقتی پانل قابل مشاهده است و وقتی روی آن کلیک می شود، دکور باید تغییر کند. بلوک های زیر را به اسکریپت پانل اضافه کنید:

توضیح کد: وقتی داستان شروع می شود (پرچم سبز کلیک می شود)، پانل ظاهر می شود ("نمایش"). وقتی روی پانل کلیک می‌شود، پیام «شهر مرجانی» (روی فلش کوچک و سپس «پیام جدید» کلیک کنید و نامی به آن بدهید) به همه عناصر Scratch (دکور، الف‌ها و غیره) ارسال می‌کند.

این ارسال پیام به اسکرچ اطلاع می دهد که چیزی در حال رخ دادن است و ما باید واکنش نشان دهیم. ما قادر خواهیم بود واکنش هایی را به دکور اضافه کنیم که به آن امکان تغییر می دهد.

روی Scene کلیک کنید و بلوک های زیر را وارد کنید:

هنگامی که پس‌زمینه پیام «شهر مرجانی» را دریافت می‌کند، پس‌زمینه زیر نمایش داده می‌شود.

پیام ارسال شده توسط پنل توسط تنظیمات دریافت شده است و تنظیمات با تغییر خود پاسخ می دهد. بنابراین ارسال پیام به شما امکان می دهد کارهای زیادی را انجام دهید که در غیر این صورت غیرممکن است. در این مثال، پنل نمی تواند دکور را تغییر دهد. در عوض، علامت پیامی می فرستد و مناظر خود به خود تغییر می کند.

اما چه چیزی را تغییر دهید؟ ما باید یک پس زمینه دیگر اضافه کنیم! روی برگه پس‌زمینه کلیک کنید، و روی دکمه اضافه کردن مورد جدید کلیک کنید:

برای تست نتیجه روی پرچم سبز کلیک کنید How to make animation with scratch و روی پانل کلیک کنید. مشاهده می کنیم

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 177
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 100
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 44
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 158
  • بازدید ماه : 323
  • بازدید سال : 2906
  • بازدید کلی : 9179
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی